Plagiátorstvo je potrebné odsúdiť. Viac ako verbálny nesúhlas s tým však v súčasnosti nemôžeme spraviť. Naše zákony nijako významne neriešia kradnutie duševného vlastníctva alebo sa to potichu toleruje. Aj keby to bolo boľavé, bol by potrebný riadny autorský zákon, ktorý bude plagiátorov postihovať ráznejšie, najmä keď ide o plagiáty ľudí, ktorí pôsobia verejne alebo sú v dôležitej odbornej funkcii. V zahraničí sa plagiátorstvo trestá veľkou pokutou a niekde sa môže odňať aj titul.
V tejto téme sa však treba vžiť aj do kože študentov, ktorých vek priam predpokladá, že budú robiť hlúposti. Aj keď staršia generácia vraví, že sa v školách už nič neučia a nemajú také povinnosti, ako mali oni, nie je to tak. Doba je dnes horšia, a keď aj majú mladí niečo uľahčené, v iných oblastiach to môžu mať oveľa ťažšie ako my: existenčné problémy, nedostatok adekvátnych pracovných pozícií, zvyšujúce sa ceny súvisiace so štúdiom, nedostatok internátov a pod. Niektorí z nich musia už popri štúdiu pracovať, lebo nemajú bohaté sociálne zázemie, ktoré by dotovalo ich štúdium. Možno aj preto hľadajú spôsob, ako si ho zjednodušiť. V oblasti písania diplomových prác je časté kopírovanie cudzích textov (dnes čiastočne znemožnené kontrolným systémom), objednávanie si služby, ktorá vám prácu napíše, vymýšľanie výsledkov výskumu a odpovedí z ankiet a pod. Nie sú to len prejavy mládežníckej nerozvážnosti. Aj starší študenti, čo potrebujú diplom a popri tom pracujú, sa utiekajú k nesprávnemu konaniu. Rozhodne odsudzujem takéto konanie, no zároveň som presvedčený, že preniesť vinu iba na študenta je nesprávne.
Lebo svoj vysoký podiel zodpovednosti má aj vysoká škola. Vysokoškolský pedagóg má niekoľko možností a takmer 5 rokov (resp. 3), ako varovať študenta pred podvádzaním a viesť ho k legitímnej práci so zdrojmi. Okrem toho by mal byť vysokoškolský pedagóg, resp. pedagógovia, keďže viacerými z nich prejde bakalárska a diplomová práca, fundovaný tak, že už pri prvotnom čítaní odovzdanej študentskej práce identifikuje podvádzanie a prácu zastaví, aby sa vôbec nedostala pred štátnicovú komisiu pri obhajobe záverečnej práce. Môže ho nepustiť k obhajobe alebo vyvodiť inú sankciu, prípadne mu môže dohovoriť. Je tu však predpoklad, aby bol tento pedagóg ozaj sčítaný, rozhľadený a fundovaný, teda „kvalitný“. Vtedy neexistuje, že sa pred komisiu dostane plagiát. Jedine, že by mal pedagóg inštrukciu, že práca musí prejsť…
Keď sa však nekvalitná práca alebo práca s jasným plagiátorstvom objaví pred štátnicovou komisiou a ani v rámci obhajoby sa nespochybní a „prejde“, zodpovednosť jednoznačne prislúcha aj vysokej škole. A pri dodatočnom objavení plagiátu by aj ona mala byť rázne postihnutá, napr. citeľným znížením výšky štátnej dotácie. A bez milosti! Najmä keď sa takéto plagiáty spájajú stále s tými istými názvami vysokých škôl. Inak kvalitu a najmä renomé vysokých škôl na Slovensku ťažko zvýšime.
V mladosti robíme rôzne nepremyslené skutky, v tom veku chýba dôslednejšia životná skúsenosť. Ale komisia s vysokoškolskými učiteľmi musí vedieť odhaliť podvodnú alebo nekvalitnú prácu. A musí ju zastaviť. Jedine, že by nechcela…
*
*
*
*
*
*
*
Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.
*
Ľudia, myslite kriticky a diskutujte konštruktívne. Nebuďme ako politici a médiá.
*
Diskutujte, dopĺňajte, pripomienkujte, šírte a zdieľajte…
*
O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga – školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám, médiám. Ja som ho už zaslal kompetentným. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri, čo nechcú alebo nevedia pochopiť môj text a neraz prechádzajú k osobným invektívam pod neidentifikovateľným menom. S takýmito ľuďmi nemám dôvod diskutovať, resp. sa s nimi diskutovať nedá. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším a určite odpoviem, ak mi napíšete súkromnú správu. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem za pochopenie.
Celá debata | RSS tejto debaty