Opäť ďalší, žiaľ, tradičný rebríček škôl…

            Keby som mal moc, okamžite zruším prieskumy (najmä tie predvolebné) i hlúpe rebríčky. A tie školské sú veľmi hlúpe a podobní sú tí, ktorí ich berú úplne vážne a riadia sa nimi ako Svätým písmom. Ľudia, začnime rozmýšľať! Určite mnohých teší, keď sa ako škola v nejakom rebríčku umiestnime vyššie. Ale neraz za tým nie je skutočná hodnota, ktorú v danej inštitúcie budujeme. Ide len a len o vecnú a neraz prázdnu štatistiku. Iné je, keď sa trebárs porovnávajú dve školy v jednej obci a konkrétne sa otvorí diskusia o zvyšovaní ich kvalít.

            Treba si pozrieť spôsob, akým sa tento každoročný rebríček škôl zostavuje. A potom ho rozumný človek musí úplne  ignorovať. Hodnota školy sa vytvára inak a veľmi ťažko sa dá vystihnúť už len preto, že škola je heterogénna. Osobne uprednostňujem referencie o školách cestou ohlasov absolventov a vôbec pozorovaním školy najbližším okolím, nie kadejakou externou inštitúciou.

            Rebríček škôl je asi taký relevantný ako predvolebné prieskumy. A rovnako toľko zla narobí. Pozrel som si školy na popredných miestach. Niektoré dosť dobre poznám a rozhodne nepatria medzi najlepšie vo všetkých oblastiach fungovania školy. Isto, keďže majú veľa žiakov a môžu ich selektovať, niektoré ukazovatele môžu byť veľmi dobré (úspech v rôznych školských súťažiach). No máme medzi žiakmi aj deti, ktoré nevedia prispieť výkonom tak, aby ich zaevidoval neobjektívny a hlavne na dohadoch postavený rebríček Ineka.

            Spoločnosť i škola sa stali závislé od kvantitatívnych hodnotení. Zabúda sa na kvalitu, ktorá sa prejavuje v celom komplexe ukazovateľov, nie iba v niektorých vybraných, v ktorých vynikajú veľké školy. Neraz sa môže stať, že škola je kvantitatívne vysoko, no kvalitatívne je o ničom (a pozor, pri slove kvalita nehovorím len o vzdelávaní).

            Byť v rebríčku Ineko na akomkoľvek mieste vôbec nič neznamená. Škola musí pomáhať všetkým typom žiakov, i keď tí „neštandardní“ jej hodnotu v rebríčku veľmi nezdvihnú, nevedia zdvihnúť a nemôžeme od nich chcieť, aby ju dvíhali.

            Veril by som takým prieskumom, keby sa to robilo ako v relácii Áno, šéfe!, že by niekto na pár dní školu navštívil a na základe dlhodobejšieho pozorovania výchovno-vzdelávacieho procesu by vyslovil hodnotenie. I keď si myslím, že by v takom prípade musel byť v škole aspoň pol roka, keďže škola nie je reštaurácia a rozhodne nie miesto, kde platí štatistika a pohľad zvonka.

            Myslím si však, že kvalitatívne mysliaci občania (je ich málo) vedia posúdiť, aká je škola a nepotrebujú na to rebríček, ktorý má pramálo s realitou a najmä so situáciou škôl, keď štát priamo neguje mnohé snahy škôl, ktoré chcú byť kvalitnejšie. Systém napr. dovoľuje, ba núti prepĺňať triedy. Lebo viac žiakov = viac peňazí = viac kvalitatívnych opatrení, ktoré neraz závisia od dostatku kapitálu. A v takejto situácii potom trpia štandardné i neštandardné deti, lebo sa ustupuje od mravenčej individuálnej pedagogickej práce. A potom príde nejaké Ineko a vrazí nôž medzi školy so seriózne sa tváriacim prieskumom, ktorý médiá propagujú, akoby išlo o vysoko vedeckú definitívu.

            Ľudia, rozmýšľajme…   

*

*

*

*

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti.

*

Zdieľajte…

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, člen politickej strany Život – NS za školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga Život – NS * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite  prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem.

Sedemnásty

17.11.2024

Žil som v dvoch dobách. Obe mali pozitíva. Aj negatíva. Aj tá dnešná nie je číry ideál. Najviac som sa cítil neslobodne a nedemokraticky počas vlády matovičovských gaunerov. Až tak, že sa ma to bytostne dotýkalo. A to ozaj viem, že aj v tej najdokonalejšej demokracii musia platiť nariadenia a zákazy, aby nevznikla svojvôľa. Ale za éry Matoviča a iných sa popierali [...]

Čo sa skrýva za LGBT propagandou?

17.10.2024

Podstatnou úlohou školy, rodičov i spoločnosti je viesť ľudí k tolerancii inakosti akéhokoľvek druhu. Nerobme si však ilúzie, že sa nenávisť k tomu, čo nie je „štandarné“, zo Slovenska a sveta úplne vykynoží. Ľudia sú, žiaľ, takí, že netolerujú isté druhy odchýlok od vzniku ľudstva. A môžete sa akokoľvek snažiť, je ťažké túto vlasť vymazať z [...]

Fico vie, prečo nekoná ráznejšie

21.09.2024

Zobuďte sa tí, čo chcete radikálne a rýchle zásahy tejto vlády v národnej i medzinárodnej politike. Fico nie je debil a uvedomuje si, čoho sú schopní, keby napr. hneď aj zatkol napr. Matoviča. A my nie sme veľmoc, čo by dokázala čeliť tomu, čo by nasledovalo po akčnejšom konaní súčasnej vlády. Okrem toho menšia polovica národa spraví všetko, len aby to bolo proti [...]

Island Reykjanes Sundhnúksgígar erupcia láva

FOTO: Vulkanický systém na juhozápade Islandu sa opäť prebudil k životu

21.11.2024 11:00

V danej lokalite ide už o siedmu erupciu od decembra minulého roka.

sarmat

Kyjev: Rusko prvý raz zasiahlo Ukrajinu medzikontinentálnou balistickou raketou. Strela môže niesť aj jadrovú hlavicu

21.11.2024 10:39, aktualizované: 11:19

Rusko už na Ukrajinu páli Ukrajinu aj medzikontinentálnymi balistickými raketami

Matúš Šutaj Eštok

Šutaj Eštok založil ďalší špeciálny vyšetrovací tím. Má sa venovať darovaniu techniky Ukrajine

21.11.2024 10:28

Prešetrovať má rozhodnutia vtedajších predstaviteľov rezortu obrany a členov vlády.