Opäť ďalší, žiaľ, tradičný rebríček škôl…

            Keby som mal moc, okamžite zruším prieskumy (najmä tie predvolebné) i hlúpe rebríčky. A tie školské sú veľmi hlúpe a podobní sú tí, ktorí ich berú úplne vážne a riadia sa nimi ako Svätým písmom. Ľudia, začnime rozmýšľať! Určite mnohých teší, keď sa ako škola v nejakom rebríčku umiestnime vyššie. Ale neraz za tým nie je skutočná hodnota, ktorú v danej inštitúcie budujeme. Ide len a len o vecnú a neraz prázdnu štatistiku. Iné je, keď sa trebárs porovnávajú dve školy v jednej obci a konkrétne sa otvorí diskusia o zvyšovaní ich kvalít.

            Treba si pozrieť spôsob, akým sa tento každoročný rebríček škôl zostavuje. A potom ho rozumný človek musí úplne  ignorovať. Hodnota školy sa vytvára inak a veľmi ťažko sa dá vystihnúť už len preto, že škola je heterogénna. Osobne uprednostňujem referencie o školách cestou ohlasov absolventov a vôbec pozorovaním školy najbližším okolím, nie kadejakou externou inštitúciou.

            Rebríček škôl je asi taký relevantný ako predvolebné prieskumy. A rovnako toľko zla narobí. Pozrel som si školy na popredných miestach. Niektoré dosť dobre poznám a rozhodne nepatria medzi najlepšie vo všetkých oblastiach fungovania školy. Isto, keďže majú veľa žiakov a môžu ich selektovať, niektoré ukazovatele môžu byť veľmi dobré (úspech v rôznych školských súťažiach). No máme medzi žiakmi aj deti, ktoré nevedia prispieť výkonom tak, aby ich zaevidoval neobjektívny a hlavne na dohadoch postavený rebríček Ineka.

            Spoločnosť i škola sa stali závislé od kvantitatívnych hodnotení. Zabúda sa na kvalitu, ktorá sa prejavuje v celom komplexe ukazovateľov, nie iba v niektorých vybraných, v ktorých vynikajú veľké školy. Neraz sa môže stať, že škola je kvantitatívne vysoko, no kvalitatívne je o ničom (a pozor, pri slove kvalita nehovorím len o vzdelávaní).

            Byť v rebríčku Ineko na akomkoľvek mieste vôbec nič neznamená. Škola musí pomáhať všetkým typom žiakov, i keď tí „neštandardní“ jej hodnotu v rebríčku veľmi nezdvihnú, nevedia zdvihnúť a nemôžeme od nich chcieť, aby ju dvíhali.

            Veril by som takým prieskumom, keby sa to robilo ako v relácii Áno, šéfe!, že by niekto na pár dní školu navštívil a na základe dlhodobejšieho pozorovania výchovno-vzdelávacieho procesu by vyslovil hodnotenie. I keď si myslím, že by v takom prípade musel byť v škole aspoň pol roka, keďže škola nie je reštaurácia a rozhodne nie miesto, kde platí štatistika a pohľad zvonka.

            Myslím si však, že kvalitatívne mysliaci občania (je ich málo) vedia posúdiť, aká je škola a nepotrebujú na to rebríček, ktorý má pramálo s realitou a najmä so situáciou škôl, keď štát priamo neguje mnohé snahy škôl, ktoré chcú byť kvalitnejšie. Systém napr. dovoľuje, ba núti prepĺňať triedy. Lebo viac žiakov = viac peňazí = viac kvalitatívnych opatrení, ktoré neraz závisia od dostatku kapitálu. A v takejto situácii potom trpia štandardné i neštandardné deti, lebo sa ustupuje od mravenčej individuálnej pedagogickej práce. A potom príde nejaké Ineko a vrazí nôž medzi školy so seriózne sa tváriacim prieskumom, ktorý médiá propagujú, akoby išlo o vysoko vedeckú definitívu.

            Ľudia, rozmýšľajme…   

*

*

*

*

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti.

*

Zdieľajte…

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, člen politickej strany Život – NS za školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga Život – NS * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite  prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem.

Preprogramujeme žiakov? (školstvo)

04.11.2025

Ďakujem za mnohé ohlasy k mojím trom ostatným pedagogickým článkom. Získal som vďaka vám nové podnety, ale aj poznania, ktoré vo mne vzbudili negatívne emócie, najmä keď pochádzali od rodičov či pedagógov. Preto treba o to viac diskutovať o modernej, aktuálnej a konštruktívnej pedagogike, ktorú v súčasných školách i rodinách potrebujeme na prvom mieste. Nie preto, [...]

Pedagogická prax ako kvalifikačná podmienka povolania pedagóg (školstvo)

27.10.2025

V zákonoch, ktoré v súčasnosti predkladá minister školstva Drucker sa okrem iného uvádza návrh, aby študenti pedagogických smerov mohli od istého stupňa štúdia pôsobiť, teda vyučovať na základných a stredných školách. Aby sa takýmto spôsobom „zaplátal“ nedostatok učiteľov. Nemusí to byť úplne odveci nápad, no obával by som sa u študentov nedostatku [...]

Neskoré príchody – zamknutie školy (školstvo)

27.10.2025

Na základe vlastného pozorovania a komunikácie s pedagógmi som zistil, že sa v školách rozmáha nielen nepedagogický, ale hlavne nelegálny zvyk. Je ním nevpustenie žiaka do školy po zvonení na hodinu s nariadením, že má žiak čakať mimo budovy školy do ďalšej vyučovacej hodiny. Bez ohľadu na to, či žiak mešká z nedbanlivosti alebo z oprávneného dôvodu (bol [...]

nawrocki

Poľský premiér Tusk obvinil prezidenta Nawrockého, že vedie vojnu proti vláde

07.11.2025 16:27

Nawrocki bol tento rok zvolený hlavou štátu ako kandidát podporovaný najsilnejšou opozičnou stranou Právo a spravodlivosť.

Slávnostný výlov rýb, prezident, peter pellegrini

Pellegrini: Kupujte slovenské ryby. Sú kvalitné a čerstvé, zaslúžia si miesto na našich tanieroch

07.11.2025 15:35

Slovensko by sa malo viac spoliehať na vlastné rybné hospodárstvo a domácu produkciu rýb, apeloval prezident.

sanitka,

Výbuchy v Jakarte zranili desiatky ľudí, polícia vyšetruje 17-ročného študenta

07.11.2025 15:24

Podozrivý študent musel podstúpiť operáciu.

Robert Kaliňák

EÚ, NATO a obrana. Kaliňák rokoval v Azerbajdžane s Alijevom. Hovoria o strategickom partnerstve

07.11.2025 15:12

Minister obrany SR zablahoželal Alijevovi k piatemu výročiu víťazstva Azerbajdžanu v druhej vojne o región Náhorný Karabach z roku 2020.