Založ si blog

Šimkovičová nekradne kultúru. Opoziční umelci kradnú demokraciu

Myslím, že nepotrebujem, aby za mňa o kultúre a umení filozofovali rôzni politici, sfanatizovaní umelci či ľudia s inými ako kultúrnymi záujmami, momentálne predstierajúci záujem o túto oblasť. Milujem umenie a kultúru, vyštudoval som estetiku, som vysoko tolerantný ku kultúrno-umeleckým experimentom, mám rád klasické i moderné umenie, pokúšam sa tvoriť umelecké práce, navštívil som stovky kultúrnych podujatí a mám česť poznať sa s mnohými kultúrnymi a umeleckými osobnosťami. Dokonca milujem Slovenské národné divadlo a rozhodne nebudem ponižovať talent súčasných hercov len preto, že majú občianske názory, s ktorými absolútne nesúhlasím (o tom aj nižšie). Isto, stará generácia hercov mala vysoké kvality, no aj herectvo sa vyvíja, súčasní herci sú iní, možno majú jednoduchšie herectvo, no stvárňujú svoje roly tak, že z väčšiny predstavení odchádzam spokojný. Ak nie, vyslovím to aj verejne (pozri link).

            Celá nemilosrdná šikana voči ministerke je snahou o chopenie sa moci stranami, ktoré sú pre Slovensko nebezpečné (podrobne sledujeme, čo robí „progresívna“ banda primátora Valla v celej Bratislave ako paralelu k potenciálnemu i reálnemu konaniu súčasnej opozície vo vláde). Keby padla Martina Šimkovičová, pôjdu po ďalšom ministrovi, aby narúšali činnosť vlády, aj keby nemali jediný dôvod. Aby sa dostali ku kormidlu a svojimi zlovestnými zámermi a absolútnou absenciou zdravého rozumu zničili Slovensko, národ, našu suverenitu a materiálne či prírodné bohatstvo. Aj za cenu ďalšieho atentátu či iného útoku, ktorý môže skončiť tento raz aj smrťou – ani tá by ich nezastavila. Popravde nezávidím ministerke Šimkovičovej (ani iným politikom). Má navždy zničený život pre bezbrehú nenávisť, ktorú podporujú prívrženci gaunerských strán súčasnej opozície (aj bežní občania). Napriek mnohým klamstvám. A hneď to prvé je, že ministerka ničí kultúru. (To vyslovujú na protestoch s výrazne nekultúrnymi transparentmi práve oni, „predstavitelia“ kultúrnosti.)

            Kultúra je všetko prírodné, čo človek spracoval. Umenie má pridanú hodnotu v tom, že šifruje do svojej podstaty duševný svet autora, človeka, spoločnosti, sveta. Od praveku môžeme povedať, že umenie a kultúra sú neoddeliteľnou súčasťou ľudských bytostí. A vyvíjajú sa bez ohľadu na to, aké spoločensko-historické okolnosti sa dejú. Tvorilo sa v čase najväčších vojen, v čase cenzúry i v čase bied a nedostatku. Ani socialistickému realizmu sa nepodarilo v plnej miere zabrániť vzniku diel nenapĺňajúcich politické požiadavky a normy. Umenie a kultúru teda tvoríme my všetci, nie minister či ministerka, ktoré sú vo funkcii na štyri roky z vôle ľudu po uskutočnení demokratických volieb. Minister je len úradník, ktorý spravuje financie na udržiavanie alebo vznik rôznych artefaktov. Neexistuje žiadna legislatíva, ktorá by dávala ministrovi kompetenciu diktovať obsah umenia a kultúry, samozrejme, ak nejde o diela zobrazujúce nelegálne motívy a témy, prípadne neetické a nemravné produkty (ale aj to sa, žiaľ, často porušuje). Ja očakávam od ministra, že spraví to, čo realizovala p. Šimkovičová: Obnovila projekt rekonštrukcie hradov. Presunula financie na účelový boj proti dezinformáciám (teda zavádzanie cenzúry – a verte, že viem, ako sa hospodári v takýchto abstraktných projektoch s našimi peniazmi) na opravu strechy Reduty (filharmónia). Upravila financovanie Fondu na podporu umenia (teda zase naše peniaze) tak, aby neboli masovo podporované diela bez hodnoty, nemravné diela (tu nemyslím tie, čo zobrazujú homosexualitu) či diela od autorov blízkych radám, čo tieto peniaze rozdeľujú. A i keď by som bol ráznejší pri riešení verejnoprávnej televízie, spravila isté nastavenia, aby sa objektivizovala hlavne spravodajská časť televízie a rozhlasu. No ako to dopadne, dnes nevieme, ale schválené parametre sú nastavené správne, i keď mierne. Silno pochybujem, že sa týmito zmenami dospeje k provládnemu médiu, hoci každá každučká vláda si z televízie a rozhlasu robí hlásnu trúbu (aj vo svete). Toto všetko a oveľa viac má robiť ministerstvo kultúry. A keby aj malo viac financií, veľmi ťažko ovplyvní fenomén umenia. Isto, môže svojím správaním výraznejšie vplývať na autocenzúru autorov, aby si tí uvedomili, aký artefakt je pre spoločnosť prínosný a aký ju rozoštve, ale o tom automaticky uvažuje väčšina umelcov. No je to legitímny postoj, ministerstvo môže prezentovať aj svoje názory na umenie a kultúru – veď nemusia zostať vypočuté. Ale nezakáže, necenzuruje, nezničí, iba povie svoj, najlepšie odborný, postoj. A keďže vlády sú vždy nejako hodnotovo orientované v celom svete, tak je úplne jasné, že politici propagujú svoje hodnoty (konzervatívne, liberálne, tradičné, modernistické). Väčšinou tak robia v súlade s vôľou voličov. Takže úlohou ministerstva kultúry je určite aj komentovať umenie a kultúru. Iné ani nemôžu spraviť, normy dokáže sčasti nastaviť iba totalita a tá v najbližších rokoch nehrozí, nech si ju aktivistické osobnosti akokoľvek imaginárne vytvárajú. Veď čím viac kydajú na vládu, tým viac pracovných príležitostí majú. To je totalita?

            Keď sa ministerka úplne prirodzene vyjadrila o obraze ozaj výnimočného výtvarníka, na ktorom chlapec drží mužovi penis, že nepatrí na verejnú chodbu, tak mala úplnú pravdu. Predstavte si, že by to bola fotografia. Ona nepovedala, že sa to má spáliť, ako sa klamalo. Ale nemá to byť tam, kde to môžu vidieť deti. Ja viem, že súčasná opozícia, jej prívrženci a mnohé detstvo przniace organizácie by chceli sexualizovať aj deti, aby ich po čase mohli legálne zneužívať alebo ľahšie ovládať. No tu moja umelecká tolerancia končí. Diela a artefakty dokážu silno zlikvidovať detskú dušu (aj ju likvidujú – pozri rôzne mediálne produkty), preto by v tejto oblasti mala byť cenzúra oveľa tvrdšia, ba ústavná (!). Daný obraz pokojne môže visieť v galérii a nech si naň prídu tí, ktorí jeho tému uznávajú a majú vekovú spôsobilosť na vnímanie explicitnej sexuality.  

            Takže stále neviem, čo ministerka zlé spravila. Isto, trochu jej vyčítam tú formu, ako koná. Málo komunikuje v zmysle konfrontácie. Ale aj ja osobne nemám chuť komunikovať s takým, čo už je nastavený a uzavretý voči akejkoľvek argumentácii. Ja keď počujem dobrý argument, viem konštruktívne prehodnotiť svoj postoj. No ľudia, ktorých mám na mysli, nie. A aj s médiami by som mal problém komunikovať ako minister. Ony zneužili slobodu slova tak, že sa stala z nich propaganda, bulvár a neobjektívny šíriteľ poloprávd desiacich národ. Ministerku šikanujú takým spôsobom, že už nebude mať pokojný život, ako ani jej neplnoletá dcéra. Ale zase ona je ministerka, mala by si istú formu diplomacie nastaviť a ukázať aj nepriateľom dobrú vôľu. Plne ju však chápem, keďže som zažil zúfalstvo z toho, že hádžem hrach o stenu a je to len strata času.

            Aj tie odvolania mohla spraviť strategickejšie a nie naraz, keďže dobre vie, že okolo SND a SNG sú ultraprogresívne sily, ktoré počúvajú len seba, svojich a povedia, spravia hocičo, čo by uškodilo Ficovej vláde. Ale asi je to na nej samotnej, ona bude žať dôsledky spôsobu svojho konania. Len v tejto fáze už musí vydržať, lebo sa domnievam, že je ešte veľa zámerov, ktoré treba v kultúre nastaviť. (Osobne by som zaviedol ráznejšiu pozitívnu cenzúru a profesionálnejšie fungovanie médií, ktoré spôsobujú veľmi veľa zla v mene svojich pánov, čím škodia celému národu, ktorý ich zatiaľ sleduje).  

            Aj mne by sa páčilo, keby sa zo systému politiky eliminovalo politické dosadzovanie a odvolávanie ľudí. Ale nie je to možné ani u nás, ani vo svete. Zákony hovoria jasne, že keď príde akákoľvek vláda, má právo dosadiť si vlastných (dúfajme odborných) predstaviteľov štátnych inštitúcií. Má to výhody i nevýhody. Ale ako bývalý riaditeľ viem, že je veľmi ťažké pracovať s ľuďmi, ktorí sú po nejakej stránke v opozícii k vedeniu rezortu/inštitúcie, pričom riadiaci pracovník je plne zodpovedný za fungovanie organizácie. Opozičníci môžu rôznymi spôsobmi sabotovať činnosť nadriadených, s ktorými nesúhlasia – naozaj sa to deje. Možno by som do zákonov dal, aby títo ľudia napĺňali aspoň prísne kvalifikačné predpoklady, a vtedy by mi ani neprekážalo, keby dali do funkcie človeka blízkeho vedeniu. Nemyslím si, že p. Drlička bol najlepším riaditeľom SND. Pred ním odvolali aj lepších. Ale riadil túto inštitúciu tak, že sa stala populárnou. To, že nebol obľúbený u zamestnancov, ktorí zatiaľ mlčia, nie je dôvod na odvolanie, skrátka sa stane, že má aj šéf opozíciu. No jeho ekonomické i personálne zlyhania môžu byť pre zodpovedné ministerstvo problém. Viete, keby ste porušili čo len triviálny zákon v bežnom pracovnom živote, tak vás to stojí miesto alebo inú sankciu. On odvolal šéfku baletu SND bez konzultácie s ministerstvom, čo požaduje legislatíva. No a za ohrozenie ľudí sa bežne odstupuje (spadnutie lustra). Skúste si predstaviť, že by luster padol počas tlačovky ministerky Šimkovičovej v budove ministerstva. (Och, kam sa podela požiadavka rovnosti ľudí z čias revolučného 19. storočia?) Na mieste Šimkovičovej by som počkal s odvolaním Drličku, ale nič to nemení na tom, že podľa súčasného zákona má na to legitímne právo – v predchádzajúcom období to masovo využívala hrôzovláda Matoviča a Hegera. Opakujem však, predstavte si, že by bežný „pracant“ spravil to, čo Drlička… Len Drlička má šťastie, že Činohra SND je tvrdo protivládna, čím obťažuje aj divákov, čo chcú v divadle vidieť iný svet. A toto jadro činohry drží p. Drličku za každú cenu.

            No a p. Kusá, bývalá riaditeľka Slovenskej národnej galérie? Opäť si predstavte, že by ste vy ako bežný zamestnanec dohodili milióny svojmu príbuznému. Ak by to aj nebolo nelegálne, určite to je nemorálne. A SNG je predsa kultúrna inštitúcia. A do kultúry patrí aj správanie, etika a morálka. A po tom sa volalo na proteste umelcov. Či v prípade Kusej to neplatí? Alebo sa za jej obhajobou skrýva jediný zámer: zničiť vládu a odovzdať ju polovzdelaným cynikom z opozície? Možno mala pozastaviť jej funkciu, no zákon jej dal možnosť odvolať ju. Čo tak sa sústrediť na zmenu takýchto zákonov namiesto kričanie klamstiev a vulgárností? Ale pokiaľ sa pamätám, milí umelci, rodinkárstvo ste tvrdo vyčítali aj predchádzajúcim vládam. P. Kusá ho môže udržiavať?  

            Vrátim sa ešte k hercom. Veľmi presne viem, ktorí z nich sa v súčasnosti prezentujú so svojimi divnými a často nelogickými tendenčnými postojmi, ktoré neraz bez súvislostí spájajú s postavami, ktoré predstavujú – najnovšie v dvoch nových slovenských filmoch zobrazujúcich aj politickú atmosféru. Aj keď moje presvedčenie, že ich občianska gramotnosť má výrazné trhliny, nebudem ich ponižovať a znevažovať to, čo ozaj robia veľmi dobre – herectvo, tvorbu. Mnohí z hercov, ktorí sa pre ich postoje tvrdo pranierujú v rôznych médiách a diskusiách, sú veľmi kvalitní umelci, ktorí vedia vytvoriť spolu s realizačnými tímami vynikajúce divadelné či filmové inscenácie. Opakujem, sú aj také, ktoré sa vymykajú vkusu, no nezažil som ich až tak veľa (pozri link). Ale spochybnenie spoločenskej gramotnosti umelcov či vôbec ich politickej pamäti je úplne na mieste. Odvolali im už nejedného funkcionára za predchádzajúcej vlády a pri nikom tak nevyvádzali (účelovosť?). Zakázali im v časoch matovičovského covid teroru hrať bez kompenzácií, divadla zostali zatvorené. Predchádzajúca ministerka kultúry (!) p. Milanová hanila rasovú menšinu. Bola tu očividná cenzúra iných, aj legitímnych názorov. Peniaze sa namiesto do kultúry priam vozili do rôznych mimovládok, prípadne na projekty ďaleko za prínosom pre národ a možno aj ďaleko od úžitku samým hercom. A ak je dôvodom na odpor voči súčasnej vláde agenda LGBT, predchádzajúca vláda ani v tejto veci vôbec nič nespravila, ba naopak, rôzne hodnotové zákony kresťanského spektra boli pravidelne predkladané, aby traumatizovali spoločnosť. Aktivistickí herci sa neozvali ani pri očividných korupčných škandáloch, rodinkárstve predchádzajúcej vlády, dohadzovaní kapitálu spriazneným a pri absolútnom rozvrate legislatívy, ústavnosti, polície a súdov. (Asi nemali čo citovať, keďže o tom nepísali ani ich obľúbené médiá.) A oni si teraz dovoľujú prirovnávať dnešné dianie, keď sa mnohí cítime slobodnejšie ako za Matoviča, k 90. či k socialistickým rokom? Aj v situácii, že sa pre slovenskú kultúru okrem podpory vyvolených nič nespravilo? (Mimochodom, práve Ficova vláda rozhodla dobudovať novostavbu SND na rozdiel od hercami milovaného pravicového spektra, čo z neho chcelo ďalší obchoďák.)

            Hercov teda profesionálne uznávam, hoci ma ich postoje vyrušujú, keďže sú kopírované z propagandistických plátkov, frázovité, nepravdivé, nenávistné a ničím nepodložené. Predsa ďalej tvoria, nikto im nič nezakazuje, môžu sa vyjadrovať. Snáď ale nečakajú, že po ich akcii nepríde zo strany politikov reakcia, najmä ak vnímajú, že sa tu manipuluje národom v prospech propagandy opozície a likvidácie Ficovej vlády, teda tlačia na nebezpečnú polarizáciu. Treba však pripomenúť, že takýto postoj nevystihuje väčšinu umeleckej či bežnej spoločnosti, o čom tiež klamú, že sú nejakým svedomím národa. Ide skrátka o pokus o puč niekoľkými predstaviteľmi národa, ktorému vláda musí čeliť a nesmie ustúpiť. Prečo? Lebo dostali od väčšej časti voličov šancu a nesmú ju premárniť v prospech menšiny, ktorá je síce podporovaná a vie kričať, no nereprezentuje vôľu celého národa, ba myslím si, že reprezentuje len svoje egá, svoje zámery, svoj prospech a pár vyvolených.              

            Ministerka či vláda teda nijako neporušila bežné správanie politikov. Etiku určite hrubo porušili jej odporcovia, ktorí ju označujú hanlivými slovami za hranicou legálnosti a dôstojnosti. Isto, politici (a aj tí budúci) robia chyby, lebo ľudia sú rôzni, nedá sa všetko a všetkých kontrolovať, nemožno sa spoľahnúť na podriadených. A nedá sa ani lusknutím prstov potrestať predchádzajúca vláda za to, čo tu spôsobila. Je naivné požadovať, aby konali rýchlejšie, bol by to zásah do OTČK. Na takýto spôsob práce naletela predchádzajúca vláda a spravila brutálne chyby, ktoré budú raz zosobnené nám daňovým poplatníkom vyplatením odškodného neodôvodnene zatknutým. Isto, vláda by mohla konať vo veciach, kde je zákon v ich prospech, oveľa rýchlejšie. Taká rektorka VŠVU nemá čo robiť v akademickom prostredí, kde študentov núti k LGBT propagande a kto sa nepodvolí, má problémy. Lebo to nie je sloboda názoru, ale šikana, propaganda, manipulácia či zneužitie právomocí. To nemá čo hľadať v akademickom prostredí. Lebo ak takýchto zlých ľudí nechajú pri moci, prevalcujú nás, vláda príde o mandát a bude tu vládnuť veľmi nebezpečná opozícia, ktorá nemá vzťah nie že k slovenskej tradícii, ale ani k celému slovenskému národu a štátu.  

            Verím, že sa ministerka udrží vo svojej pozícii, mierne prehodnotí spôsob, akým koná, ale zároveň bude s podporou vlády riešiť nie umenie a kultúru, ale to, aby mali tieto dve oblasti lepšie podmienky na rozvoj, aby boli prístupné a aby tešili celý národ, nie iba pár vyvolencov, čo chcú spraviť z  tvorby goebbelsovskú propagandu opakovaných klamstiev, hnus a nemravnosť, prostriedok nedemokratickej výmeny vládnej moci za neototalitný režim, aký nám už predstavili Matovič, Heger, Ódor, Čaputová či Európska únia pod vedením tej krvavej blondínky. Nie, takíto ľudia mňa ako občana nereprezentujú a už vôbec nie sú svedomím slovenskej kultúry.                  

*

*

*

*

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.

*

Diskutujte, dopĺňajte, pripomienkujte, šírte a zdieľajte…

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga – školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri, čo nechcú alebo nevedia pochopiť môj text a neraz prechádzajú k osobným invektívam pod neidentifikovateľným menom. S takýmito ľuďmi nemám dôvod diskutovať, resp. sa s nimi diskutovať nedá. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším a určite odpoviem, ak mi napíšete súkromnú správu. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem za pochopenie.  

Ranné kruhy v školách – dobrý zámer, zlá forma

10.09.2024

K jednej zo zmien ministrom ohlásenej „nežnej“ revolúcie v školstve patrí zavedenie tzv. ranných kruhov, ktoré predstavujú stretávanie triedneho či iného učiteľa so žiakmi pred vyučovaním v minimálnom rozsahu 10 – 15 minút. Keby si minister ako úplný laik vo vzťahu k regionálnemu školstvu nenechal okolo seba ľudí, čo málo tušia o regionálnom školstve, [...]

Nový školský rok 2024/2025

01.09.2024

Želám všetkým komunitám slovenských škôl, aby: – ministri a politici boli empatickými odborníkmi, – učitelia boli pedagógmi, – zamestnanci všetci školy boli dôstojne ohodnotení, – žiaci boli deťmi s chuťou poznávať, – rodičia boli partnermi, – riaditelia zostali pedagógmi, – škola bola druhým domovom, – duchovné hodnoty [...]

Pohoda – a zase je národ vyšetrovateľom!

15.07.2024

Osobne nemám rád žiadne festivaly. Ponúka sa tam alkohol (pivo), často tam pijú (fajčia) aj mladí (neplnoletí). A možno sa tam užíva aj iné… teda pravdepodobne. Skrátka, vo veciach legálnych i nelegálnych drog vo vzťahu k mladým som netolerantný. Prekáža mi to, aj keď je bežný koncert a podáva sa aj tvrdý alkohol. Obsah Pohody nech súdia iní. Ak sa tento festival [...]

Rusko Iževsk škola streľba

Študent v Čeľabinsku zaútočil kladivom na spolužiakov a učiteľov, štyroch zranil

16.09.2024 18:07

Putin označuje takéto incidenty za importované zo Spojených štátov a vinu pripisuje globalizácii.

Stupava záplavy povodeň

Škody po povodniach sú veľké, to najhoršie ešte nie je za nami, vyhlásil Fico. Stretol sa aj s Vallom, Drobom a Viskupičom

16.09.2024 17:21, aktualizované: 18:38

Slovensku ponúkla pomoc s povodňami aj Ukrajina. Škody sú podľa Tarabu miliónové.

povode, záplavy, Devínska Nová Ves

Domy v Devínskej Novej Vsi sú stále pod vodou, miestni spomínajú na povodeň spred 11 rokov. Tvrdia, že bolo horšie

16.09.2024 17:15

Obyvatelia Devínskej Novej Vsi ani nemusia sledovať správy o stúpajúcich hladinách Dunaja a Moravy. Vývoj hydrologickej situácie do slova cítia na vlastnej koži

polícia, páska, požiar

V banskej šachte v Koši objavili dvoch mužov bez známok života. Uzatvorená bola už dva roky

16.09.2024 15:23, aktualizované: 16:11

Polícia začala trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia.