Realisticky ku Dňu učiteľov

Nedávno som čítal od Komenského zásady vyučovania. Nie všetky sú také nadčasové ako tie okrídlené, ktoré všetci poznáme. Viaceré z jeho princípov sú poznačené kresťanstvom alebo sú príliš rigídne na dnešnú dobu, ktorá presadzuje humanizáciu školstva. Isto, portfólio činností a myšlienok J. A. Komenského ho robí oprávnene symbolom pedagogiky, učiteľom učiteľov. Aj preto dnes spájame jeho narodenie s Dňom učiteľov.

Ako minulý aj tento rok ma poháňala túžba napísať kolegom blahoželanie. Len nie plné kvetiniek, bezbrehého optimizmu a utopických želaní. Tých bude na nete isto veľmi veľa. Niekedy som písal aj ja rôzne optimistické želania. No popravde už sám neverím tomu, že sa skoro naplnia a nezostanú len frázami. Ale tak po krátkom zamyslení na záver textu predsa len želanie napíšem. Neočakávajte však niečo naivne optimistické či fanatické. Ale viera v dobré školstvo mi ešte zostáva…

Ťažko sa mi želá niečo v situácii, keď sú deti nie vinou epidémie, ale vinou neschopnosti kompetentných pred počítačmi medzi múrmi svojich príbytkov bez potrebného sociálneho kontaktu a priamej akademickej interakcie medzi učiteľom a žiakom. Dôsledky zatvorenia škôl si politici, čo toto spôsobili, neuvedomujú, nemajú na to. Načo by sa tým aj trápili, veď za nich dobrovoľne všetky škody po epidémii napravíme, veď poslúchame ich kadejaké nezmyselné nariadenia. Kým inde sa deti vracajú do škôl. Kde? Tam, kde si ozaj vážia vzdelanie a výchovu.

Bolo mi smiešno, keď som videl a počul mnohé vyjadrenia o tom, aký vynikajúci minister odišiel. Isto, bol iný ako predchádzajúci, mal predpoklady byť lepším. No po tom, čo sme mali na ministerstve predtým, by vynikol aj capko-záhradník. Aj ja som mal obrovské očakávania, podporoval som ho a verte, že som nemyslel iba na platy. Aj keď mal odišlý pán minister inú komunikáciu, sklamal rovnako ako tí predchádzajúci. Navyše za jeho mandátu deti, žiaci (!) nechodili do školy a v školách bol taký obrovský chaos, že sa vystupňovali konflikty medzi učiteľmi, rodičmi i žiakmi. Skoro rok! A namiesto pomoci, komunikácie a maximalizácie snahy otvorenia škôl, ministerstvo prehadzovalo svojimi opatreniami zodpovednosť na školy, učiteľov, samosprávy, rodičov a to zase spôsobovalo početné konflikty. A nech mi nikto nehovorí, že koaličná strana nedokáže presadiť záujmy v prospech školstva. Potom tam nominant strany nemá čo robiť.

Asi netreba pripomínať ani pochybné vzdelanie ministra školstva, teda vzdelávania. Mohol byť tajomníkom, poradcom, riaditeľom sekcie, ale určite nie ministrom školstva. Vôbec mi nevadí, že sa zaoberal vlasmi a stylingom. Ale to, ako získal diplom, by pre učiteľov malo byť na prvom mieste, nemalo by to byť tolerované. Že sa minister pekne prezentuje a stretáva sa s vyvolenými skupinami či školami, je v tomto prípade druhotné. Treba si len na chvíľu pripomenúť, ako učitelia vnímajú podvádzanie u žiakov. U ministra by to malo platiť dvojnásobne.

Minister sa okrem iného obklopil ľuďmi, možno skúsenými a nápaditými, no bez empatie k procesom zmien v školstve. A tým vychádzal v ústrety. Bez citlivého a skúseného prístupu. Zrušila sa maturita, aký populárny krok! Hoci tá ústna sa realizovať naozaj dá a má svoje opodstatnenie. Isto, možno odborne diskutovať o podobe maturity a záverečného hodnotenia. No k tomu nedošlo. Minister sa vyjadruje v zmysle, že maturita je prežitok, že je proti nej, že ju treba zmeniť (možno zrušiť?). Úplne bez pohľadu na to, že tu máme tradíciu maturít, ktoré okrem spoločenskej funkcie majú preukazovať komplexne schopnosti budúceho absolventa, nehovoriac o dôležitosti praktických maturitných skúšok, ktoré rozhodne nie sú iba enumeráciou učiva z jednotlivých ročníkov strednej školy. Ale minister nechce maturitu, a tak nebude! A takto mysliacich má okolo seba. Najmúdrejších, plných experimentov, no bez pohľadu na tradície, kontext, kontinuitu a komunikáciu.

Samozrejme, tieto devízy mali aj predchádzajúci ministri. No ten posledný sa od nich v tomto nelíšil a vôbec mi nie je ľúto, že odišiel a nebude nás dnes (28. 3.) balamutiť v nejakom prejave ku Dňu učiteľov. Ale ani ten po ňom nebude lepší, kým bude takýto systém riadenia školstva. Som presvedčený o tom, že zmena v školstve je veľmi potrebná. A naozaj nemyslím nejaké obrovské experimenty. Učitelia majú jasné a reálne predstavy o reforme. Sám mám nápady, mám názor na maturitu, v podstate vyznávam mnoho liberálnych náhľadov a, veru, mám aj radikálne názory o zmenách v školstve. Ale zmena školstva nie je iba o mne či o nejakých iných individualistických nápadoch. Nemôže sa každá myšlienka či zmena v školstve len tak strieľať do komunít škôl, dráždiť ich, vyvolávať nepokoje či konflikty. Najmä nie v ministerskej pozícii. Zároveň existuje množstvo zmien, ktoré sa dajú spraviť veľmi rýchlo, v konsenze, dá sa nimi získať pedagogická obec a potom sa môže postupne prechádzať k veľkým koncepčným zmenám. Ale to predpokladá aj komunikáciu. Nie iba s vyvolenými predstaviteľmi školstva alebo prostredníctvom marketingových tlačoviek, ale s celými komunitami školstva, dokonca aj s rodičmi. A ak sa to nie vždy dá, treba aspoň myslieť na kontext školstva, nie iba na neraz nerealistické alebo druhotné nápady najbližších poradcov a fanúšikov ministra, ktorí si chcú presadiť svoje predstavy. Je to ťažšia cesta, ale práve preto musí byť vo vedení ministerstva skúsený, rozhľadený a nezaujatý a najlepšie apolitický (utópia!) pedagóg.

Tak si všetci v školách želajme zdravie, lásku k práci a k vzdelávaniu, empatiu, konštruktívnu spoluprácu s celou komunitou školy a aspoň záblesk náznaku politickej zmeny v prístupe k výchove a vzdelávaniu. Želajme si aj väčšiu nezávislosť a kriticko-konštruktívny postoj k tým, čo profilujú školstvo, aby sa diskusia o ňom realizovala objektívne, presne a suverénne, aby sa závažné chyby nestávali tolerovanými aj za cenu popretia pedagogických princípov.

Pekný učiteľský deň! A aj tie ďalšie…

Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V prípade, že máte záujem o konštruktívnu pripomienku a moju reakciu na ňu, neváhajte ma kontaktovať prostredníctvom uvedeného e-mailu alebo FB. Rád odpoviem.

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk


Preprogramujeme žiakov? (školstvo)

04.11.2025

Ďakujem za mnohé ohlasy k mojím trom ostatným pedagogickým článkom. Získal som vďaka vám nové podnety, ale aj poznania, ktoré vo mne vzbudili negatívne emócie, najmä keď pochádzali od rodičov či pedagógov. Preto treba o to viac diskutovať o modernej, aktuálnej a konštruktívnej pedagogike, ktorú v súčasných školách i rodinách potrebujeme na prvom mieste. Nie preto, [...]

Pedagogická prax ako kvalifikačná podmienka povolania pedagóg (školstvo)

27.10.2025

V zákonoch, ktoré v súčasnosti predkladá minister školstva Drucker sa okrem iného uvádza návrh, aby študenti pedagogických smerov mohli od istého stupňa štúdia pôsobiť, teda vyučovať na základných a stredných školách. Aby sa takýmto spôsobom „zaplátal“ nedostatok učiteľov. Nemusí to byť úplne odveci nápad, no obával by som sa u študentov nedostatku [...]

Neskoré príchody – zamknutie školy (školstvo)

27.10.2025

Na základe vlastného pozorovania a komunikácie s pedagógmi som zistil, že sa v školách rozmáha nielen nepedagogický, ale hlavne nelegálny zvyk. Je ním nevpustenie žiaka do školy po zvonení na hodinu s nariadením, že má žiak čakať mimo budovy školy do ďalšej vyučovacej hodiny. Bez ohľadu na to, či žiak mešká z nedbanlivosti alebo z oprávneného dôvodu (bol [...]

vlaky

Medzi Pezinkom a Bratislavou sa zrazili dva vlaky, údajne je 30 zranených. Svedok: Bola to strašná rana

09.11.2025 20:04, aktualizované: 21:16

Na mieste zasahujú desiatky profesionálnych a dobrovoľných hasičov a aj šesť posádok záchrannej zdravotnej služby.

bábätko, novorodenec, dieťa, narodenie

Polícia vyšetruje smrť 12-dňového bábätka, údajne začalo krvácať z nosa počas dojčenia

09.11.2025 19:51

Obhliadajúci lekár nevylúčil cudzie zavinenie.

lavrov peskov

Lavrov tak, Peskov presne naopak: Putin nenariadil prípravy na jadrové testy

09.11.2025 18:38

„Presne vieme, že ani Rusko, ani Čína žiadne jadrové testy nevykonávajú,“ zdôraznil Putinov hovorca.

Mária Vojtaššáková

Hlas poprel, že by riaditeľka popradskej školy, kde mal prednášať Fico, bola jeho členkou

09.11.2025 18:27

Strana má síce členku s rovnakým menom, ide ale o dve rozdielne osoby.