Pedagogická prax ako kvalifikačná podmienka povolania pedagóg (školstvo)

V zákonoch, ktoré v súčasnosti predkladá minister školstva Drucker sa okrem iného  uvádza návrh, aby študenti pedagogických smerov mohli od istého stupňa štúdia pôsobiť, teda vyučovať na základných a stredných školách. Aby sa takýmto spôsobom „zaplátal“ nedostatok učiteľov. Nemusí to byť úplne odveci nápad, no obával by som sa u študentov nedostatku skúsenosti, odbornosti a hlavne toho, že takíto študenti musia chodiť aj na prednášky a skúšky, čo predznamenáva kvantum suplovania. Určite to môže byť významným činiteľom, aby študenti zažili priamu a dlhodobejšiu prax a aby si vyskúšali, či by ich práca pedagóga napĺňala. V tomto by to mohlo byť prínosom, i keď zamestnať sa v škole nebude pre budúcich učiteľov v rámci štúdia povinné. Teda neprejdú všetci takýmto motivačno-didaktickým „výcvikom“. Na druhej strane to niektorí pojmú ako brigádu a nemusia tú prácu robiť so zanietením, ktoré sa v povolaní pedagóga vyžaduje. Pritom sa to dá urobiť inak. Stačilo by rozmýšľať a inšpirovať sa lekármi, ktorí si plnú kvalifikáciu tvoria po štúdiu vysokej školy na praktickom lekárskom pracovisku. Až po absolvovaní takéhoto „zaškolenia“ sa stávajú plnohodnotnými lekármi. Takýto postup by sa dal bez problémov preniesť aj do učiteľského štúdia. Študent by po absolvovaní magisterského štúdia, resp. maturity na pedagogickej strednej škole, mal povinnosť (teda nie možnosť) absolvovať dvojročnú prax na základnej alebo strednej škole. Titul by už mal, štátnicu z odborných i pedagogických predmetov tiež, no učiteľskú spôsobilosť by získal až po absolvovaní uvedenej praxe a po nej nejakou formou absolventského výstupu. Keď by nechcel pôsobiť ako pedagóg, mal by iba odbornú maturitu bez učiteľskej spôsobilosti, nemohol by pôsobiť ako pedagóg (teda jeho pedagogická budúcnosť by bola na báze dobrovoľnosti). Takto by sme do systému dostali osobnostne zrelších, erudovanejších a určite pedagogicky zanietenejších budúcich učiteľov. Zámery súčasného ministerstva by sa tak uplatnili efektívnejšie a s menšími rizikami „nedovzdelaného“ študenta. Niekedy sa spomína povinnosť, aby študenti po učiteľskom štúdiu povinne odpracovali určitý čas v školstve. Domnievam sa však, že by to bolo často nedobrovoľné, a tým demotivujúce, a narážalo by to na odpor spoločnosti, možno aj na ľudské práva. Preto treba zmeniť uhol pohľadu a spraviť to tak, aby to bolo súčasťou pedagogického štúdia, povinnou súčasťou ukončenia štúdia pedagogických odborov (aj tých stredoškolských). Tak, ako je to v prípade lekárskeho štúdia. Výstupom takejto zmeny bude odborný, skúsený a plnohodnotný pedagóg, ktorý bude uvažovať o práci v školstve, resp. v ňom zostane pôsobiť. Samozrejme – predpokladá to aj vytvorenie dôstojných podmienok na výkon povolania pedagóga a adekvátnu mzdu.

*

*

*

*

*

ĎAKUJEM ZA PREČÍTANIE!

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.

*

AKTIVAČNÁ VÝZVA:

Keď sa s mojím textom stotožňujete, šírte ho, zdieľajte, posielajte na e-maily, aby sa dostal do širšieho povedomia, aby sa zo slov stali činy, aby sa veci začali meniť. Sprostredkujte môj text ľuďom, ktorí nechodia na blogy. Text je verejný, netreba môj súhlas na jeho šírenie. Posielajte ho aj politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám.

*

DISKUSIA:

Milí čitatelia a priatelia, myslite kriticky a nezávisle. Nebuďme ako politici a médiá. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme NEPÍŠEM, nesledujem ich, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri, čo nechcú alebo nevedia pochopiť môj text a neraz prechádzajú k osobným invektívam pod neidentifikovateľným menom. S takýmito ľuďmi nemám dôvod diskutovať, resp. sa s nimi diskutovať nedá. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. V prípade, že chcete pravidelne, konštruktívne, vecne a odborne verejne komunikovať so mnou a inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda.   

*

AUTOR: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg (slovenčina – estetika), spisovateľ, aktivista, vydavateľ, tvorca didaktických dokumentov, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty

KONTAKTY: KONTAKTY: Bratislava-Rača, Bernolákovo * janpapuga@gmail.com * FB: Ján Radomil Papuga * IG: Ján Papuga * YT: Ján Papuga * TG: Ján Papuga, školstvo – pedagogika – politika 

PUBLIKAČNÁ ČINNOSŤ: link

FB SKUPINY: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * Školoveda * Ján Papuga – školstvo, pedagogika, politika * Knihy Jána Papugu

BLOG PRAVDA: janpapuga.blog.pravda.sk

WEB: www . janpapuga . sk; https://janpapuga.sk/2materialy/

Neskoré príchody – zamknutie školy (školstvo)

27.10.2025

Na základe vlastného pozorovania a komunikácie s pedagógmi som zistil, že sa v školách rozmáha nielen nepedagogický, ale hlavne nelegálny zvyk. Je ním nevpustenie žiaka do školy po zvonení na hodinu s nariadením, že má žiak čakať mimo budovy školy do ďalšej vyučovacej hodiny. Bez ohľadu na to, či žiak mešká z nedbanlivosti alebo z oprávneného dôvodu (bol [...]

Prečo nezadávam domáce úlohy? (školstvo)

23.10.2025

Domáce úlohy sú jednou z pedagogických tém, ktorá sa rieši v komunitách škôl. Niektoré školy sa chvália, že ich nezadávajú. Niektoré školy ich zase zadávajú vo veľkých množstvách a denne, sám som to zažíval pri mojich dvoch synoch. Ako pedagóg mám na domáce úlohy vlastný a overený postoj, ktorým sa riadim. Domácu úlohu zadávam len príležitostne alebo [...]

Povinná matematika bude traumou študentov, humaniťáci ju nepotrebujú!

27.09.2025

Nesúhlasím so zavedením matematiky ako povinného maturitného predmetu na stredných školách. Aspoň nie v situácii súčasného regionálneho školstva, kde by takéto nariadenie spôsobilo mnohé problémy, demotivovalo by matematicky netalentovaných žiakov a nijako by neriešilo úroveň vzdelávania, keďže mnohí žiaci nemajú talent na matematiku alebo majú [...]

Rockwell B-1 Lancer

Dva americké bombardéry B-1B preleteli pri pobreží Venezuely

27.10.2025 23:05

Ide o tretiu takúto demonštráciu sily zo strany USA za posledné tri týždne.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Západom Turecka otriaslo silné zemetrasenie, cítili ho aj v Istanbule

27.10.2025 21:57

Západom Turecka v pondelok večer otriaslo zemetrasenie s magnitúdou 6,1.

Čertovica

Horský priechod Čertovica uzavreli, pre Donovaly platí obmedzenie

27.10.2025 20:40

Na Čertovici zaznamenali husté sneženie.

vojna na Ukrajine, Test riadenej strely Dlhy Neptún

Zelenskyj po porade velenia: Útoky v hĺbke Ruska sa rozšíria. Výrobcovia zbraní sú pripravení

27.10.2025 18:52, aktualizované: 19:12

Zelenskyj pripomenul, že za ruskú vojnu proti Ukrajine už platí konkrétnu cenu ruskej rafinérie.