Povinná matematika bude traumou študentov, humaniťáci ju nepotrebujú!

Nesúhlasím so zavedením matematiky ako povinného maturitného predmetu na stredných školách. Aspoň nie v situácii súčasného regionálneho školstva, kde by takéto nariadenie spôsobilo mnohé problémy, demotivovalo by matematicky netalentovaných žiakov a nijako by neriešilo úroveň  vzdelávania, keďže mnohí žiaci nemajú talent na matematiku alebo majú vyučujúcich, ktorí im ju nevedia vysvetliť. Okrem uvedeného mám proti diskutovanému zámeru aj tieto odborné argumenty:

– kvantitatívny i kvalitatívny nedostatok pedagógov s aprobáciou matematika, ktorí by žiakov dôkladne pripravili na maturitu. Je potrebné pred takouto zmenou výrazne (najmä finančne) motivovať absolventov pedagogických fakúlt (a učiteľov vôbec), aby sa zamestnali v školách a nepracovali v iných oblastiach,

– neprebehla dôkladná reforma obsahu vyučovania a v prípade stredných škôl nie je ani v zámere. Je potrebné definovať aj obsahový rozsah matematiky na základe potrieb matematicky alebo technicky zameranej strednej školy. Nie je možné realizovať reformu školstva od konca, najprv treba definovať postupnosť krokov, aby sa prípadne dala zaviesť povinná maturita, na ktorú by boli žiaci dostatočne pripravení. Zaviesť povinnú matematiku v súčasnom stave je experimentom, ktorý prinesie mnohé problémy;

– viem si predstaviť povinnosť maturity z matematiky v „matematických“ odboroch či v stredných školách zameraných na matematiku a techniku, avšak je potrebné vyriešiť problémy, ktoré tu uvádzame. Rázne však nesúhlasím s povinnou maturitou z matematiky na všeobecných gymnáziách. Na gymnázium sa hlásia aj žiaci, ktorí plánujú študovať humanitné odbory a nijako sa s ich budúcnosťou a s budúcim štúdiom na vysokej škole matematika nespája. Znakom excelentného študenta gymnázia nemá byť absolvovanie matematiky, ktorú vôbec študent pre budúce povolanie v gymnaziálnej šírke nepotrebuje. Pokojne sa môže stať, že povinná matematika na všeobecnom gymnáziu odradí študenta od vysnívaného odboru alebo ho úplne demotivuje,

– tretí povinný maturitný predmet by výrazne obmedzil študentom možnosť voliť si svoju študijnú profiláciu výberom dvoch maturitných predmetov, ako je to v súčasnom stave –  mohli by si voliť iba jeden maturitný predmet. Individualizácia štúdia by tak bola obmedzená, hoci je zvýrazňovaným trendom v pedagogických trendoch. Uprednostnili sme takú zmenu, že vysoké školy matematicko-technického zamerania by si určili ako podmienku prijatia maturitu z matematiky v rozsahu štátnych vzdelávacích programov. Vtedy by si maturanti dobrovoľne volili maturitnú matematiku, čo by malo byť v 21. storočí opodstatnenou možnosťou študentov spoluvytvárať si profesijnú budúcnosť,    

– na matematiku v súčasnej obsahovej podobe treba talent a predpoklady, ktorými nedisponuje celá populácia žiakov, teda máme veľkú časť žiakov, ktorý tento predmet nezvládnu nie z dôvodu ľahostajnosti, ale z dôvodu osobných (in)dispozícií. Povinná matematika im môže navodiť pocit úzkosti a demotivácie, teda môžu byť nešťastní. Aj problém nešťastných žiakov sa často zvýrazňuje v slovenskom vzdelávacom systéme, 

Požadujem zotrvať na súčasnom stave, kým neprebehne reálna a komplexná obsahová reforma stredných (resp. základných) škôl. Prikláňam sa však k variantu bez povinnej maturity z matematiky.

*

*

*

*

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.

*

Ľudia, myslite kriticky a diskutujte konštruktívne. Nebuďme ako politici a médiá.

*

Diskutujte, dopĺňajte, pripomienkujte, šírte a zdieľajte…

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga – školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ja som ho už zaslal kompetentným. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri, čo nechcú alebo nevedia pochopiť môj text a neraz prechádzajú k osobným invektívam pod neidentifikovateľným menom. S takýmito ľuďmi nemám dôvod diskutovať, resp. sa s nimi diskutovať nedá. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším a určite odpoviem, ak mi napíšete súkromnú správu. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem za pochopenie. 

Čo je horšie ako vulgárny študent?

10.11.2025

Snažím sa na rôzne javy spoločnosti pozerať bez príklonu k extrémom. Napokon, tak mi to hovorí aj moje pedagogické povolanie, v ktorom musíte byť prostredníkom, nie tým, čo žiakov polarizuje a vyvoláva v nich nenávisť. Tú necítim ani v súvislosti s chalanom, čo napísal pred gymnáziom, ktoré mal navštíviť premiér Fico, tvrdé vulgarizmy. I keď jeho [...]

Preprogramujeme žiakov? (školstvo)

04.11.2025

Ďakujem za mnohé ohlasy k mojím trom ostatným pedagogickým článkom. Získal som vďaka vám nové podnety, ale aj poznania, ktoré vo mne vzbudili negatívne emócie, najmä keď pochádzali od rodičov či pedagógov. Preto treba o to viac diskutovať o modernej, aktuálnej a konštruktívnej pedagogike, ktorú v súčasných školách i rodinách potrebujeme na prvom mieste. Nie preto, [...]

Pedagogická prax ako kvalifikačná podmienka povolania pedagóg (školstvo)

27.10.2025

V zákonoch, ktoré v súčasnosti predkladá minister školstva Drucker sa okrem iného uvádza návrh, aby študenti pedagogických smerov mohli od istého stupňa štúdia pôsobiť, teda vyučovať na základných a stredných školách. Aby sa takýmto spôsobom „zaplátal“ nedostatok učiteľov. Nemusí to byť úplne odveci nápad, no obával by som sa u študentov nedostatku [...]

Automat / Hrací automat / Rúško / Vírus /

Košice schválili obmedzenie hazardu na území mesta. Herne budú len v určitých budovách

13.11.2025 17:20

Všeobecne záväzné nariadenie nadobudne účinnosť od nového roka.

Rakety Flamingo, vojna na Ukrajine, údery Rusko

VIDEO: Ukrajina spustila mohutný úder. Na Rusov odpálila svoj triumf

13.11.2025 17:05

Moskva spoznáva ničivosť nových ukrajinských striel. Údery zasiahli podľa armády okrem Ruska aj okupované časti Ukrajiny.

Lipovce prameň Salvator

Uzavreli smrtiaci prameň na východe Slovenska. Starosta odtiaľ sám vyťahoval telo

13.11.2025 16:50

Pre hromadenie oxidu uhličitého, ktoré si vyžiadalo otravy a smrť, uzavreli prameň Salvator, no miestni sa aj tak búria.

hacker

Hackeri napadli dánske štátne weby a firmu pôsobiacu vo vojenskom sektore

13.11.2025 16:00

K útoku sa prihlásili proruskí hackeri.