Slovenské národné divadlo nie je sociálna sieť, ktorá znesie všetko

Vyštudoval som estetiku a literatúru, napísal som pár hier (dve sa hrali, za jednu som dostal cenu Divadelného ústavu) a videl som stovky divadelných predstavení, dokonca k divadlu vediem žiakov. A hry boli naozaj všelijaké. Aj politické. Dalo by sa povedať, že som v umení zvyknutý na hocičo a som aj v rámci istých mantinelov vysoko tolerantný k umeniu a kultúre. Doposiaľ bolo pravidlom, že bol zámer autora vkusne prepletený s výkonom hercov. Formou alúzie som pocítil vo viacerých drámach aj odkazy na súčasnosť, na spoločnosť, na politiku. Som presvedčený, že to do hier patrí, ak to je podané umeleckým, nie prvoplánovým spôsobom. Vtedy je účinok silnejší. Keď replika či konanie herca otvorí divákovi myseľ a ten si plne uvedomí, že okolitá súčasnosť je problematická. Taktiež je veľmi potrebné uvedomiť si v tvorivom procese, kde sa aktualizačný text (teda odkazujúci na realitu) vložený do hry hodí a či sa do hry hodí. Z toho dôvodu aj herecká improvizácia musí byť obozretná. Nie je vhodná do každej drámy a do každej časti hry. Poväčšine je súčasťou komediálnych divadelných žánrov.

            Približne v rozpoložení predchádzajúcich slov chodím do divadla a očakávam obraznú údernosť inscenácie, aby som si uvedomil históriu, súčasnosť, prípadne budúcnosť. Vykrikovať počas hry subjektívne postoje hercov k jednotlivým politikom si možno viem s prižmúrením oka predstaviť, ale nie v dramatizácii Vilikovského textu. Opakujem, keby sa spravil nejaký metaforicky zaujímavejší odkaz na súčasných politikov, náročnejší na interpretáciu, bolo by to oveľa účinnejšie, umeleckejšie, určite lepšie prijaté a možno by to zodpovedalo námetu hry. Navyše, chýbal nejaký argument, prečo Kostelný vyslovil, že nenávidí ministerku Šimkovičovú. Keďže nešlo o absurdnú hru, je nutné priamo či nepriamo vysvetľovať pohnútky postáv.

            Hoci môžeme polemizovať, či do štátnej inštitúcie platenej daňami všetkých voličov, čo spravuje ministerka kultúry (vláda), patrí zosmiešňovanie demokraticky zvolenej političky. Možno ani nie preto, že by bol politik nedotknuteľný, ako skôr preto, že na hodnotenie súčasníkov treba časový i interpretačný odstup. Ako divák takýto priamy až detinský „hejt“ nechcem počuť v Slovenskom národnom divadle (a ani v neštátnom divadle), čím však neodmietam akúkoľvek umelecky podanú kritiku spoločnosti, ktorá organicky zapadá do hry a spája sa s rolou, nie s osobou herca. (Vyváženú politickú a skutočne vtipnú alúziu na politiku som videl nedávno v muzikáli Jánošík na Novej scéne.)

            Nie je pravda, že umenie sa vyznačuje absolútnou slobodou. Má pravidlá a má aj svoje hranice, ktoré keď sa porušia, stáva sa umelecké dielo gýčom, bulvárom, hnusom, primitivizmom, perverznosťou, alebo je odmietané. A aj toto sú estetické kritériá na umenie. Isto, môže sa rôznorodo (slobodne) experimentovať v oblasti umenia a kultúry. No nie každý experiment je umeleckým dielom, ani s výhovorkou umeleckej slobody.

            Takže aj pre vyššie uvedené sa mi konanie vynikajúceho herca, ktorého sledujem od čias VŠMU, Ľuboša Kostelného, nepáči. Nepáči sa mi ani angažovanie sa niektorých hercov v politických témach, keďže zaujímajú príliš fanatický postoj a sú uzavretí voči inému názoru. Ale sú to občania, majú svoju slobodu a môžu mimo divadla priamo vyjadriť svoj postoj. Tichšie v okolí svojich známych alebo hlučne na protestoch. Nemožno im upierať ich občianske práva len preto, že sú herci. Aj keď sa mi táto ich oblasť života nepáči, obdivujem, ako plasticky a vierohodne stvárňujú literárne postavy. A o to ide – o profesionalitu vo výkone svojej práce. Na javisku či vo filme chcem vidieť ich roly, režisérov či autorov postoj, nie ich osobné občianske postoje, ktorými chcú manipulovať masu divákov, čo sú zvedaví na umeleckú inscenáciu, nie na politické ovplyvňovanie.

            Som pedagóg a mám vyhranený občiansky postoj, ktorý si viem obhájiť. Páčilo by sa vám, keby som zneužil svoju pozíciu a manipuloval som žiakmi? To mi je cudzie a odporuje to mojej profesionalite. Ale ak sa s niekým stretnem v súkromí, na ulici, v meste (trebárs aj so žiakom), teda mimo akademickej pôdy, tak môžeme podebatovať aj o politike a mne nebude prekážať, že má iný postoj, ak bude konštruktívne debatovať.

            Keby som ako riaditeľ školy mal zamestnanca, čo by deťom do hláv tlačil volebné preferencie, tak si ho určite zavolám „na koberec“ a pýtam sa ho, diskutujem, pokúšam sa ho pochopiť a skúsim dospieť k náprave bez vážnejšej sankcie. Ministerka Šimkovičová sa vyjadrila iba tak, že sa bude pýtať, prečo to spravil a či sa mu to zdá vhodné. Ľudsky a profesionálne je to pochopiteľné. To určite nie je perzekúcia či totalitná komisia. Jednak ministerka nemá vplyv na personalistiku SND, jednak vedieť spätnú väzbu od nespokojného herca nášho najvýznamnejšieho divadla by chcel vedieť každý. Médiá z toho spravili popravu, lebo sa to tak lepšie číta a lepšie sa tak seká polarizovaná spoločnosť. Otázky však neznamenajú popravu.  

            Verím, že tento úlet bol ojedinelý a naša prvá scéna bude témy spoločnosti podávať ako umenie, nie ako pouličný či internetový hejt, ktorého je už príliš veľa a je často pod úrovňou ľudskosti.

*

*

*

*

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.

*

Zdieľajte…

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, člen politickej strany, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga – školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri, čo nechcú alebo nevedia pochopiť môj text a neraz prechádzajú k osobným invektívam pod neidentifikovateľným menom. S takýmito ľuďmi nemám dôvod diskutovať, resp. sa s nimi diskutovať nedá. V PRÍPADE, ŽE MÁTE ZÁUJEM O KONŠTRUKTÍVNU PRIPOMIENKU A MOJU REAKCIU NA ŇU, NEVÁHAJTE SA SO MNOU SPOJIŤ PROSTREDNÍCTVOM UVEDENÝCH KONTAKTOV. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším a určite odpoviem, ak mi napíšete súkromnú správu. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem za pochopenie.  

Iba hlu*áci nespochybňujú vedu

29.08.2025

Vede možno veriť, ale nie je neomylná. Vyvíja sa ako všetko vo svete. Keby sa nevyvíjala, kadejaké konferencie či monografie by boli zbytočné. Preto treba k vede pristupovať konštruktívne, pýtať sa a určite ju aj do istej miery spochybňovať. Iba hlupák hlása bezbrehú vieru vo vedu. Preto všelijaké výzvy v súvislosti s bádaním MUDr. Kotlára považujem iba za ideológiu [...]

Karol Duchoň – Chceme modlu či poznanie?

13.08.2025

Dnes som si bol s kamarátkou pozrieť film o Karolovi Duchoňovi. Najprv som nechcel, lebo sa mi nepáči, ako režisér Bebjak ten film prezentuje a robí mu tým zlú reklamu, ktorú si nezaslúži. Hral som v tom filme v komparze, režisér na mňa „na pľaci“ zapôsobil veľmi dobre, ale nepáči sa mi jeho politická angažovanosť, ktorú prenáša do svojho pôsobenia. Nemohol som [...]

Plat – absolútny základ akejkoľvek reformy školstva. Ale plat pedagógov, nie úradníkov

17.07.2025

Nedá sa uprieť rôznym vedeniam ministerstiev školstva, že by vôbec nekonali. Iné je, aká je kvalita ich konania. Buď ide o úplne nepodstatné, nepotrebné, škodlivé zmeny, alebo ide o kozmetické zmeny, ktoré nejakou významnou mierou školstvo nezlepšujú. Súčasný minister Drucker je majstrom kvánt opatrení, ktoré však skôr škodia školstvu a našim žiakom. [...]

polovnik strela

Scéna ako z hororu: Poľovník strieľal na líšku, projektil skončil v detskej izbe

04.09.2025 17:54

Poľovníkovi bola následne zaistená dlhá guľová zbraň značky Blaser R8 kalibru 6,5 Creedmoor a kriminalistický technik zaistil projektil z rodinného domu.

USA Washington Trump Nawrocki stretnutie rokovanie diplomacia

Trump vyzval štáty EÚ prestať kupovať ruskú ropu, Zelenskyj spomenul Slovensko. Vojakov na povojnovú Ukrajinu pošle 26 krajín

04.09.2025 17:19, aktualizované: 17:54

Podľa Macrona sa zdá, že Rusko „pri zdržovaní mierového procesu koná so súhlasom mnohých svojich partnerov na celom svete“.

trump

Trumpova vojna s clami je ohrozená. Postaví sa mu Najvyšší súd?

04.09.2025 17:15

Administratíva amerického prezidenta požiadala Najvyšší súd USA o urýchlené rozhodnutie o zachovaní ciel, ktoré otriasli globálnymi trhmi.

susko blanár

Ako budú šetriť Susko a Blanár? Škrty budú náročné, tvrdia. Vláda nechce siahať na druhý pilier ani zvyšovať DPH

04.09.2025 17:09

Podľa Suska bude konsolidácia v justícii a väzenstve ťažká. Diplomacia musí zostať nedotknutá, povedal Blanár.