Vojna a deti, žiaci

Konflikt na Ukrajine zameral pozornosť na deti a žiakov. Kiež by sa im venovala pozornosť častejšie a s rovnakou intenzitou aj pri iných problémoch spoločnosti. Lebo akokoľvek si chceme nahovoriť, že deti sú len deťmi a nemajú sa starať do sveta dospelých, vnímajú tak ako my, zasahuje ich dianie v štáte, máva ich citmi a názormi. Preto treba pri komunikácii s nimi brať na ohľad to, že intenzívne reflektujú súčasnú realitu.

            V súvislosti s vojnou dostávame pokyny o tom, ako s deťmi komunikovať. Mnohé z nich sú užitočné a citlivé k osobnosti dieťa či dospievajúceho človeka. Pri všetkých zložitých témach však treba myslieť aj na to, že nie každé dieťa chce o zle komunikovať. Veď o vojne počúvajú a čítajú denne, najmä na internete. Je pravdepodobné, že sa rodiča či učiteľa na to spýtajú. To je ideálny stav: dieťa chce komunikovať! Ale násilne im vnucovať túto tému nie je tou pravou cestou, ktorú chceme dosiahnuť. Isto, závažné aspekty rôznych udalostí treba otvárať. Vtedy aspoň vystihnime vhodný čas na rozhovor. Aby sa teraz nestalo, že na každej vyučovacej hodine sa bude hovoriť o vojne. Môže to byť kontraproduktívne. Najlepšou cestou komunikácie je prirodzenosť.

            Veľmi dôležité je nepodsúvať deťom ideológiu alebo nenávisť pri komunikácii o vojne. Sám som už zachytil nenávistné prejavy detí voči bežným Rusom. Nie je dobré ani vulgárne reflektovať akúkoľvek tému. V budúcnosti by sa mohlo stať, že všetko, čo sa im nepáči, budú hodnotiť vulgárne, s nenávisťou či ideológiou až propagandou. A dobre vieme, že práve takéto videnie spôsobuje konflikty, ale aj vojny. Obzvlášť apelujem na učiteľov, ktorí by mali témy spoločnosti rozoberať objektívne, nezaujato a s odstupom. Úlohou učiteľov nie je podsúvať jedno videnie. To plazí odjakživa. Práve tak, ako neexistuje len jeden pohľad v rámci fungovania akéhokoľvek javu v spoločnosti.

            Ťažké témy treba komunikovať rozumne, pokojne a dostatočne konkrétne. Treba sa pozrieť aj na príčiny a dôsledky konfliktov. Strašenie detí vojnou nie je správna cesta, no jej riziká majú poznať. Možno to prepojiť aj s tým, ako sa správať počas vojny, ako sa robievalo na branných cvičeniach. Všetko toto treba rozvíjať prirodzene, keď na žiakoch vidíme potrebu komunikovať.         

            Aj keď sa to zdá nevhodné, nezabúdajme na humor a veselé aktivity. Deti čelia veľkému útoku na psychiku, čo môže mať ťažké následky, keďže sú stále vo vývine. Aj preto potrebujú nejaký ostrov pokoja, radosti a útočisko, čo by sme im práve my mali poskytnúť. Aby nehľadali svoj „ventil“ inde a inak.   

*

*

*

*

*

*

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com  FB: Ján Papuga * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho  politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V prípade, že máte záujem o konštruktívnu pripomienku a moju reakciu na ňu, neváhajte sa so mnou spojiť prostredníctvom uvedených kontaktov. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike sa poteším.

Čo je horšie ako vulgárny študent?

10.11.2025

Snažím sa na rôzne javy spoločnosti pozerať bez príklonu k extrémom. Napokon, tak mi to hovorí aj moje pedagogické povolanie, v ktorom musíte byť prostredníkom, nie tým, čo žiakov polarizuje a vyvoláva v nich nenávisť. Tú necítim ani v súvislosti s chalanom, čo napísal pred gymnáziom, ktoré mal navštíviť premiér Fico, tvrdé vulgarizmy. I keď jeho [...]

Preprogramujeme žiakov? (školstvo)

04.11.2025

Ďakujem za mnohé ohlasy k mojím trom ostatným pedagogickým článkom. Získal som vďaka vám nové podnety, ale aj poznania, ktoré vo mne vzbudili negatívne emócie, najmä keď pochádzali od rodičov či pedagógov. Preto treba o to viac diskutovať o modernej, aktuálnej a konštruktívnej pedagogike, ktorú v súčasných školách i rodinách potrebujeme na prvom mieste. Nie preto, [...]

Pedagogická prax ako kvalifikačná podmienka povolania pedagóg (školstvo)

27.10.2025

V zákonoch, ktoré v súčasnosti predkladá minister školstva Drucker sa okrem iného uvádza návrh, aby študenti pedagogických smerov mohli od istého stupňa štúdia pôsobiť, teda vyučovať na základných a stredných školách. Aby sa takýmto spôsobom „zaplátal“ nedostatok učiteľov. Nemusí to byť úplne odveci nápad, no obával by som sa u študentov nedostatku [...]

drogy

76 obetí v Karibiku. Kolumbia stopla výmenu spravodajských informácií s USA

12.11.2025 07:42

Prezident Petro objasnil, že opatrenie bude platiť, kým budú pokračovať útoky na lode.

Minnesota, streľba, americká polícia, USA, atentát, Brooklyn Park

Žena v Kalifornii utekala polícii 275 kilometrov, dostala sa až do Mexika

12.11.2025 07:30

Podozrivá v zrejme kradnutej malej dodávke dopriala v pondelok policajtom dvojhodinovú naháňačku.

most

Pár mesiacov po otvorení sa v Čína čiastočne zrútil most

12.11.2025 07:01

Na blízkych svahoch a cestách sa objavili trhliny a na priľahlom horskom teréne boli zaznamenané posuny.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

ONLINE: Situácia v Záporožskej oblasti sa podľa Syrského výrazne zhoršila. Pokrovsk Rusi dobyjú, len im to potrvá dlhšie a bude to krvavejšie, tvrdí ISW

12.11.2025 06:15, aktualizované: 07:22

Okrem Pokrovska je mimoriadne horúcim miestom na fronte časť juhovýchodnej Záporožskej oblasti. Pripustil to hlavný vojenský veliteľ Ukrajiny Syrskij.