Založ si blog

Deti to vidia inak…

V tejto spolarizovanej dobe plnej negatívnej energie moja kolegyňa a kamarátka Mgr. Darina Vranová, vynikajúca učiteľka, zozbierala v rámci predmetovej aktivity príspevky svojich žiakov z I. stupňa, ktoré nám veľa naznačujú. Mám podobnú skúsenosť, ako učiteľ, že deti z II. stupňa majú veľmi triezve, nezaujaté a výnimočné názory, ktorým aj samy veria. Stačí im dať priestor, aj o tom má byť škola. Veria v dobro i riešenia, i keď žijú vo veľmi ťažkom čase v krajine, ktorá sa doslova rozbíja.

Možno by sme sa v niektorých situáciách mali stať deťmi. Byť ľudskejšími, ako sú práve deti. A nedovoliť to, aby ich spoločnosť a systém zomleli tak, že zabudnú na svoje výroky z detských čias, ktoré svojou úprimnosťou a nádejou ukazujú cestu… Ak deti zabudnú, predĺži to stav, v ktorom sa dnes nachádzame.

Aj preto budem písať o školstve a o iných veciach, ktoré pociťujú súčasné deti, inšpirujúc sa práve ich svetom. A budem aj ja veriť ako ony v zmenu prístupu k výchove a k vzdelávaniu, ktorá sa doposiaľ neudiala. Školstvo nie je ustanovizeň, je to humanizmus v najvyššej miere.

Kým nezachránime generáciu detí pred zomletím, niet nám pomoci.

Tu sú čarovné výroky žiakov I. stupňa:

,,Keby som bola hviezdou, ostatné hviezdy by som pospájala do súhvezdí, ktoré by sa volali: Súhvezdie nádeje, Súhvezdie lásky, Súhvezdie šťastia a dodávali by sme svojou žiarou ľuďom pocit, že dokážu všetko…“

,,Keby som bol diplomatom, snažil by som sa predchádzať vojnám a keby sa mi to nepodarilo, tak by som sa snažil o to, aby v nich nebojovali ľudia, ale roboty…“

,,Keby som bola spisovateľkou, každá kniha by skončila dobre.“

,,Keby som bola kvetom, svojou vôňou by som menila ľudí na mierumilovnejších.“

,,Keby som bola učiteľkou, veľa by som sa rozprávala s deťmi a menej učila.“

,,Keby som bol vtákom, všetko by som sledoval a upovedomoval by som zvieratá o nebezpečenstvách.“

,,Keby som bola mačkou, svojou hravosťou by som odháňala deti od počítačov.“

,,Keby som bol sneh, padám v zime celé dni, aby sa so mnou mohli deti guľovať.“

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com  FB: Ján Papuga * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Slobodná iniciatíva nezávislých občanov * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk

*

Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Posielajte ho médiám. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci.

*

Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V prípade, že máte záujem o konštruktívnu pripomienku a moju reakciu na ňu, neváhajte ma kontaktovať prostredníctvom uvedených kontaktov. 

Korčok pracuje pre ľudí…

07.03.2024

Bilboardy by fakt mali pri cestách zakázať. Skoro som zabudol odbočiť, keď som videl akože uhladeného Korčoka na novom plagáte s heslom: „Slúžiť ľuďom, nie politikom.“ Jasné, že toto heslo mnohých osloví, resp. ho nebudú riešiť, lebo Korčoka budú voliť, aj keby sa im zadkom obrátil. Ale je smutné, ako tento naposledy saskársky drúk ponižuje bežných [...]

Danko je predsalen politický hl*pák

29.01.2024

A trvám na tom, i keď som jeho otvorenie kandidátky vítal a fakt sa do vlády dostali vďaka nemu skutočne obyčajní ľudia. No Dankovo hlúpe ego sa vrátilo. Koalícia je krehká a tvrdo do nej bijú priaznivci pseudoliberálnych a pseudoprogresívnych gaunerov, ba priaznivci gaunerov najhoršieho politického zoskupenia okolo Matoviča. A v tejto situácii ten politický analfabet tvrdo [...]

Novoročenka 2024

31.12.2023

Už nás delí pár dní od toho, aby sa všetko vrátilo do starých koľají bežného roka. Prvý konflikt po krátkodobom vianočnom dobre nás skoro vráti do reality. Možno aj preto sa obšťastňujeme frázami, aby všetko bolo dobré, hoci verím, že je oveľa viac ľudí, čo to myslia vážne. Lebo dobra je viac, no zlo ľahšie vyniká. Verím, že slová majú nejakú energiu, [...]

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dva konflikty?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Fokker3128

Kiska lietal špeciálom do Popradu, Pellegrini na operu. Hodina letu stojí tisíce, aké sú pravidlá využívania vládnej flotily?

19.04.2024 06:00

Cestovanie kamkoľvek, bez udania dôvodu a zadarmo, účet totiž platí štátna kasa

Irán, armáda

Explózie v Iráne. Predstavitelia USA uviedli, že je to izraelská odveta, strany konflliktu zatiaľ mlčia

19.04.2024 05:45

Izrael v noci na piatok zaútočil na Irán ako odvetu za jeho úder, uviedli pre americké médiá nemenovaní predstavitelia USA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 172
Celková čítanosť: 558784x
Priemerná čítanosť článkov: 3249x

Autor blogu

Kategórie