Realisticky ku Dňu učiteľov

Nedávno som čítal od Komenského zásady vyučovania. Nie všetky sú také nadčasové ako tie okrídlené, ktoré všetci poznáme. Viaceré z jeho princípov sú poznačené kresťanstvom alebo sú príliš rigídne na dnešnú dobu, ktorá presadzuje humanizáciu školstva. Isto, portfólio činností a myšlienok J. A. Komenského ho robí oprávnene symbolom pedagogiky, učiteľom učiteľov. Aj preto dnes spájame jeho narodenie s Dňom učiteľov.

Ako minulý aj tento rok ma poháňala túžba napísať kolegom blahoželanie. Len nie plné kvetiniek, bezbrehého optimizmu a utopických želaní. Tých bude na nete isto veľmi veľa. Niekedy som písal aj ja rôzne optimistické želania. No popravde už sám neverím tomu, že sa skoro naplnia a nezostanú len frázami. Ale tak po krátkom zamyslení na záver textu predsa len želanie napíšem. Neočakávajte však niečo naivne optimistické či fanatické. Ale viera v dobré školstvo mi ešte zostáva…

Ťažko sa mi želá niečo v situácii, keď sú deti nie vinou epidémie, ale vinou neschopnosti kompetentných pred počítačmi medzi múrmi svojich príbytkov bez potrebného sociálneho kontaktu a priamej akademickej interakcie medzi učiteľom a žiakom. Dôsledky zatvorenia škôl si politici, čo toto spôsobili, neuvedomujú, nemajú na to. Načo by sa tým aj trápili, veď za nich dobrovoľne všetky škody po epidémii napravíme, veď poslúchame ich kadejaké nezmyselné nariadenia. Kým inde sa deti vracajú do škôl. Kde? Tam, kde si ozaj vážia vzdelanie a výchovu.

Bolo mi smiešno, keď som videl a počul mnohé vyjadrenia o tom, aký vynikajúci minister odišiel. Isto, bol iný ako predchádzajúci, mal predpoklady byť lepším. No po tom, čo sme mali na ministerstve predtým, by vynikol aj capko-záhradník. Aj ja som mal obrovské očakávania, podporoval som ho a verte, že som nemyslel iba na platy. Aj keď mal odišlý pán minister inú komunikáciu, sklamal rovnako ako tí predchádzajúci. Navyše za jeho mandátu deti, žiaci (!) nechodili do školy a v školách bol taký obrovský chaos, že sa vystupňovali konflikty medzi učiteľmi, rodičmi i žiakmi. Skoro rok! A namiesto pomoci, komunikácie a maximalizácie snahy otvorenia škôl, ministerstvo prehadzovalo svojimi opatreniami zodpovednosť na školy, učiteľov, samosprávy, rodičov a to zase spôsobovalo početné konflikty. A nech mi nikto nehovorí, že koaličná strana nedokáže presadiť záujmy v prospech školstva. Potom tam nominant strany nemá čo robiť.

Asi netreba pripomínať ani pochybné vzdelanie ministra školstva, teda vzdelávania. Mohol byť tajomníkom, poradcom, riaditeľom sekcie, ale určite nie ministrom školstva. Vôbec mi nevadí, že sa zaoberal vlasmi a stylingom. Ale to, ako získal diplom, by pre učiteľov malo byť na prvom mieste, nemalo by to byť tolerované. Že sa minister pekne prezentuje a stretáva sa s vyvolenými skupinami či školami, je v tomto prípade druhotné. Treba si len na chvíľu pripomenúť, ako učitelia vnímajú podvádzanie u žiakov. U ministra by to malo platiť dvojnásobne.

Minister sa okrem iného obklopil ľuďmi, možno skúsenými a nápaditými, no bez empatie k procesom zmien v školstve. A tým vychádzal v ústrety. Bez citlivého a skúseného prístupu. Zrušila sa maturita, aký populárny krok! Hoci tá ústna sa realizovať naozaj dá a má svoje opodstatnenie. Isto, možno odborne diskutovať o podobe maturity a záverečného hodnotenia. No k tomu nedošlo. Minister sa vyjadruje v zmysle, že maturita je prežitok, že je proti nej, že ju treba zmeniť (možno zrušiť?). Úplne bez pohľadu na to, že tu máme tradíciu maturít, ktoré okrem spoločenskej funkcie majú preukazovať komplexne schopnosti budúceho absolventa, nehovoriac o dôležitosti praktických maturitných skúšok, ktoré rozhodne nie sú iba enumeráciou učiva z jednotlivých ročníkov strednej školy. Ale minister nechce maturitu, a tak nebude! A takto mysliacich má okolo seba. Najmúdrejších, plných experimentov, no bez pohľadu na tradície, kontext, kontinuitu a komunikáciu.

Samozrejme, tieto devízy mali aj predchádzajúci ministri. No ten posledný sa od nich v tomto nelíšil a vôbec mi nie je ľúto, že odišiel a nebude nás dnes (28. 3.) balamutiť v nejakom prejave ku Dňu učiteľov. Ale ani ten po ňom nebude lepší, kým bude takýto systém riadenia školstva. Som presvedčený o tom, že zmena v školstve je veľmi potrebná. A naozaj nemyslím nejaké obrovské experimenty. Učitelia majú jasné a reálne predstavy o reforme. Sám mám nápady, mám názor na maturitu, v podstate vyznávam mnoho liberálnych náhľadov a, veru, mám aj radikálne názory o zmenách v školstve. Ale zmena školstva nie je iba o mne či o nejakých iných individualistických nápadoch. Nemôže sa každá myšlienka či zmena v školstve len tak strieľať do komunít škôl, dráždiť ich, vyvolávať nepokoje či konflikty. Najmä nie v ministerskej pozícii. Zároveň existuje množstvo zmien, ktoré sa dajú spraviť veľmi rýchlo, v konsenze, dá sa nimi získať pedagogická obec a potom sa môže postupne prechádzať k veľkým koncepčným zmenám. Ale to predpokladá aj komunikáciu. Nie iba s vyvolenými predstaviteľmi školstva alebo prostredníctvom marketingových tlačoviek, ale s celými komunitami školstva, dokonca aj s rodičmi. A ak sa to nie vždy dá, treba aspoň myslieť na kontext školstva, nie iba na neraz nerealistické alebo druhotné nápady najbližších poradcov a fanúšikov ministra, ktorí si chcú presadiť svoje predstavy. Je to ťažšia cesta, ale práve preto musí byť vo vedení ministerstva skúsený, rozhľadený a nezaujatý a najlepšie apolitický (utópia!) pedagóg.

Tak si všetci v školách želajme zdravie, lásku k práci a k vzdelávaniu, empatiu, konštruktívnu spoluprácu s celou komunitou školy a aspoň záblesk náznaku politickej zmeny v prístupe k výchove a vzdelávaniu. Želajme si aj väčšiu nezávislosť a kriticko-konštruktívny postoj k tým, čo profilujú školstvo, aby sa diskusia o ňom realizovala objektívne, presne a suverénne, aby sa závažné chyby nestávali tolerovanými aj za cenu popretia pedagogických princípov.

Pekný učiteľský deň! A aj tie ďalšie…

Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V prípade, že máte záujem o konštruktívnu pripomienku a moju reakciu na ňu, neváhajte ma kontaktovať prostredníctvom uvedeného e-mailu alebo FB. Rád odpoviem.

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk


Kto nám tu hovorí o slobode a demokracii? 17. 11. je sviatok občanov

15.11.2025

17. november je opodstatnene štátny sviatok. Pripomíname si ním pád totalitného socialistického režimu a vznik demokracie. Chybou bolo to, že sme potom moc odovzdali politikom, ktorí boli viac-menej naničhodní a národ a občan bol pre nich na poslednom mieste. A tým trpíme dodnes. Necháme defilovať vo vládach od 89. rôznych darebákov, hlupákov [...]

Čo je horšie ako vulgárny študent?

10.11.2025

Snažím sa na rôzne javy spoločnosti pozerať bez príklonu k extrémom. Napokon, tak mi to hovorí aj moje pedagogické povolanie, v ktorom musíte byť prostredníkom, nie tým, čo žiakov polarizuje a vyvoláva v nich nenávisť. Tú necítim ani v súvislosti s chalanom, čo napísal pred gymnáziom, ktoré mal navštíviť premiér Fico, tvrdé vulgarizmy. I keď jeho [...]

Preprogramujeme žiakov? (školstvo)

04.11.2025

Ďakujem za mnohé ohlasy k mojím trom ostatným pedagogickým článkom. Získal som vďaka vám nové podnety, ale aj poznania, ktoré vo mne vzbudili negatívne emócie, najmä keď pochádzali od rodičov či pedagógov. Preto treba o to viac diskutovať o modernej, aktuálnej a konštruktívnej pedagogike, ktorú v súčasných školách i rodinách potrebujeme na prvom mieste. Nie preto, [...]

Vykoľajený vlak Českých dráh

Český vlak sa vykoľajil v Nemecku, skončil v piesku

23.11.2025 23:45

Na železničnej trati Karlovy Vary (ČR) - Johanngeorgenstadt (Nemecko) sa vykoľajil osobný vlak Českých dráh.

Nigeria / Mokwa /

Päťdesiatim z 300 unesených žiakov v Nigérii sa podarilo utiecť

23.11.2025 18:13

Ide o jeden z najväčších masových únosov v Nigérii.

Trump, Zelenskyj

Trump obvinil vedenie Ukrajiny, že nevyjadrilo žiadnu vďačnosť za americké snahy

23.11.2025 16:33

Znovu kritizoval svojho predchodcu Joea Bidena a Európe vyčítal, že ďalej kupuje ropu od Ruska.

Benjamin Netanjahu

Izrael útočil na Bejrút, zabili významného člena Hizballáhu

23.11.2025 16:18, aktualizované: 21:26

Libanon: Pri izraelskom útoku prišlo o život päť ľudí, 28 utrpelo zranenia