Komentárik: Amatérska alebo účelová publicistika? Ľudia, rozmýšľajte!

5. júna 2022, janpapuga, Nezaradené

                Nedávno som žiakov učil o publicistickom štýle. Hovoril som im jeho základné znaky. No takmer pri každom sme dospeli k zisteniu, že v súčasnej publicistike takmer žiadny znak vyvažujúci spravodajstvo neplatí. K diskusii sme došli najmä v súvislosti s objektivitou spravodajstva. Tá je už dávno mýtom, resp. exkluzívnym prvkom. Je to o to nebezpečnejšie, že práve médiá, a nie iba mainstreamové, sú hlavným zdrojom informácií a dá sa povedať, že aj „pravdy“. A ešte nebezpečnejšie je, že sa súčasné médiá tvária ako objektívne a nezaujaté. Dôkazom sú rôzne rebríčky o „najobjektívnejších“ médiách.

            Je veľmi ťažké, aby ľudia čelili akože pravdám, ale aj zreteľným nepravdám, klamstvám a dezinformáciám. Médiá sú, žiaľ, jediným zdrojom informácií. Iným spôsobom je informovať sa u blízkych. Aj keď priamy kontakt s informáciou je dôveryhodný, nepriame sprostredkovanie informácie môže byť takisto neobjektívne a účelové. Každý z nás informácie šírime bez toho, aby sme sa sústredili na objektívnosť, je to prirodzené vkladať do viet náš postoj. Publicistika by sa mala toho v spravodajstve zdržať. Čo nám teda zostáva? Uvedomiť si, že zdroje, aj tie mediálne, nie sú spoľahlivé, treba si ich overovať a hlavne z nich nevyvodzovať dôsledky, svoje postoje a názory.

            Žiaľ, médiá neraz neplnia ani svoju informačnú funkciu. Spomeniem postreh z dnešnej relácie v TA 3 V politike. Dnes ju moderoval redaktor Illiev, ktorý má ďaleko od objektivity. A zároveň popiera aj zmysel novinárčiny pre výpovednú hodnotu. Hosťom relácie bol minister školstva, ktorého činnosť v prospech pedagógov, zamestnancov školstva, žiakov či rodičov je nulová, zrealizoval iba kozmetické zmeny, ktoré sú mediálne a marketingovo zaujímavé. Napriek tomu som bol zvedavý na názor tohto pseudoministra. Moderátor uviedol, že ministerka Remišová, teda jeho koaličná kolegyňa, sa vyjadrila nejako v zmysle, že Gröhling veľa pre školstvo nespravil. Minister školstva na to reagoval, že teraz vymenuje, čo všetko spravili. Ja som spozornel, lebo som to naozaj chcel počuť. No moderátor ho jednoducho stopol a nedovolil mu podať tieto informácie. Bolo úplne jasné, že mu nejde o informácie, ale o to, aby počul reakciu na Remišovej vyjadrenie, aby vznikol konflikt, aby ukázal hádku v koalícii. Aj na úkor toho, aby sa občan dozvedel to, čo sa udialo za posledné roky v školstve pod Gröhlingom. Moderátor chcel bulvár, konflikt, expresivitu. Všetko toto, len aby neodznela zmysluplná a vecná informácia.

            A to sme len pri čiastkovej a v podstate málo škodlivej téme fungovania školstva. Všimnite si, ľudia, že takto novinári, ktorí sa chvália slobodou slova a zneužívajú ju, postupujú takto aj pri vážnych témach, ktoré nás priamo ovplyvňujú. Aby mali bulvár, konflikt, expresivitu… krv! Svojím správaním nielen popierajú profesionalitu a posolstvo publicistiky, ale vrážajú medzi občanov klin, ktorý sa prejavuje hádkami, strachom, nedôveryhodnosťou, utiekaním sa k dezinformáciám a pod. Médiá sa tak stali vládcami našich životov, pre niektorých sú aj modlami, no ich deštrukčné konanie sa prejavuje na našich životoch. A do takej miery, do akej im to dovolíme.

            Dovolíme im to?                         

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti.

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, člen politickej strany Život – NS, školstvo * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga Život – NS * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA NA BLOGU: Odpovede na komentáre k tomuto blogu na tejto platforme nezverejňujem, nesledujem, nevyjadrujem sa k nim aj z dôvodu, že autori komentárov majú neraz anonymné ID a môžu byť medzi nimi provokatéri. V prípade, že máte záujem o konštruktívnu pripomienku a moju reakciu na ňu, neváhajte sa so mnou spojiť prostredníctvom uvedených kontaktov. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike sa poteším.